Tandenknarsen (BRUXISME)

Tandenknarsen en/of kaakklemmen, wordt ook wel bruxisme genoemd. Bij bruxisme worden de tanden en kiezen met kracht over elkaar heen geschoven of tegen elkaar geklemd. De meeste mensen doen dit ’s nachts als ze slapen en dus onbewust. Dit gaat regelmatig gepaard met kramp of pijn in de kaakspieren, in het kaakgewricht of hoofdpijn.

Door overactiviteit van de kauwspier wordt deze vergroot en kan deze prominent zichtbaar zijn. Daarnaast kan het leiden tot slijtage van tanden en kiezen. Het kan continu plaatsvinden, maar ook alleen tijdens een stressvolle tijd. Het is vrijwel altijd mogelijk om bruxisme te verminderen door een behandeling met botuline toxine.

botox tanden knarsen amsterdam
permanente ontharing mannen

Botuline toxinebehandeling bij bruxisme

Die spierontspannende werking van botox zorgt ervoor dat de spanning in de kauwspieren verminderd. Tijdens de behandeling worden enkele kleine prikjes gezet in de kaakspier. Het gevolg is dat de kaken minder kunnen aanspannen waardoor het tandenknarsen en kaakklemmen afneemt, of zelfs geheel ophoudt. De kaakspier ontspant gedeeltelijk, zonder dat je daar tijdens het praten of eten last van hebt. Na verloop van tijd, zullen ook bijkomende klachten zoals hoofdpijn verdwijnen en oogt het gezicht slanker doordat de kaakspier afneemt in volume.

In tegenstelling tot andere indicaties duurt het bij tandenknarsen ongeveer een maand tot zeg weken voordat de maximale werking van de behandeling optreedt. De behandeling werkt vervolgens 3 tot 4 maanden. Als de klachten terug keren, kan de behandeling worden herhaald.